Prozkoumejte naši práci

Případová studie

Obsahová agentura získala novou identitu. My silného partnera a pevné přátelství

Textaři z brněnské Obsahové agentury se do úvodního workshopu ponořili natolik, že nám došly post-ity. Naštěstí nám ani Obsahovce nedošly nápady, a tak jsme společně našli cestu k identitě, o kterou se můžou každý den opřít. Výjimečná spolupráce vyústila ve 2. místo v soutěží WebTop10. Přátelství a spolupráce s Obsahovkou se ale rozvíjí dodnes.

Varování:

Tato případovka je jiná než ostatní. Ze všech našich klientů se stávají #friendsnotclients. S Obsahovou agenturou jsme se ale na společné cestě spřátelili natolik, že spolu trávíme i víkendy. Proto budeme místy možná trochu osobnější. Jinak to ale s Obsahovkou nejde. Chcete-li se rovnou podívat na výsledky, stačí kliknout.

Jak to všechno začalo?

1 vize, 2 Bún bò Nam Bộ a a 764 věcí ke zlepšení. Jedním z našich prvních #friendsnotclients je Raynet CRM. Raynetu tvoří texty Obsahová agentura. Obsahová agentura nutně potřebovala rebranding. A tak nás šéf marketingu Raynetu – rejnok Vašek (díky Vašku!) – doporučil Martinovi z Obsahovky. Putování za novým brandem mohlo začít. S majitelem Obsahovky Martinem jsme si ve vietnamské restauraci v centru Brna představili cestu, která nás společně čekala - hlavním cílem bylo od začátku maximálně zapojit celou firmu.

Největší bolístky, které zazněly nad Bún bò Nam Bộ

  • Je nás 11, ale vizi utváří jen 1 člověk. Ten to tak dál nechce.
  • Z naší prezentace nejde vyčíst, co už umíme.
  • Nemáme funkční mobilní verzi webu.

… a dalších 764 věcí, ke zlepšení.

„To, jak vypadala a působila naše značka, sráželo hodnotu naší práce. Nemohli jsme se o ni opřít.“

Martin Brablec, majitel Obsahové agentury

Navržený postup

Od začátku jsme věděli, že dojít do cíle zabere pěkný balík hodin. Věříme totiž, že dobrý výsledek vyžaduje hodně času nejen nás, ale i klienta. Naštěstí v to samé věřili i v Obsahovce, takže jsme obratem dostali zelenou ke startu.

Cesta k výsledku

1) První setkání s týmem

Před každým workshopem je důležité se poznat, sladit, říct si očekávání, a také všem vysvětlit, co nás následující den čeká. Potřebujeme, aby se každý v týmu maximálně zapojil a měl z celého procesu stejný užitek jako my. Proto neriskujeme a vše řešíme s jednodenním předstihem na předworkshopovém kafi.

"Představa, že je do procesu tvorby zapojený celý tým, který bude na několika půldenních workshopech lepit barevné lístečky, na mě působila podivně. Proč si nás prostě nevyzpovídají a nepřijdou s návrhy? Záhy jsem ale pochopil, jak velký smysl má tvořit společně."

Vojta Šmíd

S tehdy 11členným týmem Obsahovky jsme se potkali v zasedačce na JICu a společně jsme ladili očekávání a program následujícího dne. Noc před workshopem jsme neměli úplně lehké spaní. Tu a tam totiž z týmu zaznívaly skeptické, ale upřímné obavy. Přesto jsme se těšili. Hlavně na to, že tyhle obavy vyvrátíme díky metodám, kterým věříme.

2) Úvodní Workshop

S batohem plným post-itů jsme se pustili do velkého dobrodružství. Po úvodním Check-inu jsme se pustili do Jobs – aktivit a činností, které Obsahová agentura dělá pro své klienty, ale i pro sebe nebo pro svůj obor. Barevných lístečků na zdi rychle přibývalo - a z našeho batohu naopak neúprosně mizely - až jsme se začali bát, že nebudou stačit.

3) Job, pains, gains

Potřebovali jsme odkrýt i obavy, problémy a bariéry Obsahovky. Pustili jsme se do Pains. Od klasických problémů agenturního typu jsme se dostali až na dřeň – zpochybnili jsme název, vytáhli obavu ze syndromu vyhoření a přiznali si, že máme nefunkční web. Na zdi toho bylo tolik, že došly post-ity. Obsahovka překonala rekord, takže jsme museli udělat přestávku a doplnit zásoby z nedalekého Globusu (díky Martine!).  Vždycky chceme končit pozitivně. Proto jsme na závěr nechali Gains – benefity a výhody značky, služby a přístupu. Copywriteři z Obsahovky nezapřeli své povolání a psali a psali. Po Jobs, Pains and Gains byla celá jedna stěna zasedačky Klein pokryta post-ity.

4) Focus Question

Ve druhé polovině workshopu jsme šli ještě hlouběji. S nadšeným a odhodlaným týmem Obsahovky jsme hledali Focus Question. V mikrotýmech po 3 brainstormovali, debatovali a společně hledali quest, za kterým by se chtěli vydat. Ne logo, ne web, ale skutečnou potřebu firmy, pro jejíž naplnění společně uděláme v následujících týdnech cokoliv. Všichni dohromady jsme se pak otázku snažili vybrousit k dokonalosti - všichni s ní totiž musí být srovnaní do poslední čárky, a musí být ochotní se za ni postavit. Dokud to tak není, neodejdeme z místnosti.

Po dvou dnech v Brně jsme se vrátili domů plní vyčerpaní ale plní dojmů. Povedlo se - víme, co je naším cílem. Dalo nám to zabrat, ale bylo to skvělé. Udělali jsme kus práce. Při zpětné vazbě opět zazněly skeptické hlasy, ale vyvážily je pozitivní až nadšené ohlasy na to, co jsme si díky těm barevným lístečkům všechno uvědomili. Následovalo pár dní do dalšího setkání s Obsahovkou. Za tu dobu jsme zanalyzovali co nejvíc podnětů, které na workshopu zazněly. Prošli jsme očekávání každého v týmu a zpracovali celou atmosféru, které jsme byli plní. Pečlivě jsme promysleli také jasně nastavené očekávání Martina – měníme one man show na fungující a sebevědomý celek.

Blížíme se k výsledku

Následovala tvrdá práce v našem základním táboře na Vinohradech. Intenzivní brainstormingy, důkladný průzkum domácí i zahraniční konkurence, ale už i prvotní skici. Pak přišla další cesta do Brna. Jeli jsme představit kreativní koncepty, které nám dávaly smysl. Potřebovali jsme ale vědět, jestli dávají smysl i týmu Obsahovky a pomůžou vyřešit Focus Questions. Před setkáním ale proběhla ještě jedna veledůležitá věc. Náš Petr s Martinem z Obsahovky se společně domluvili, že bude nejlepší si úplně odkrýt karty a nechat Petra vést interní soustředění Obsahovky, kde se měla ladit obsahová strategie i strategie značky na další roky.

3 zimní dny s Obsahovkou, 1 kreativní koncept

Pátek a sobota na Kaprálově Mlýně, který si Obsahovka vybrala pro své velesoustředění, byl nejintenzivnějším workshopovým maratonem, jaký jsme kdy zažili. 3 dny vymýšlení, diskuzí a brainstormingů, proložené zimními procházkami zasněženou krajinou se super lidmi. Sen každého vyznavače designthinkingu. #nabrnodobry Díky tomu, že náš Petr měl možnost být u řešení těch nejniternějších problémů a slepých uliček Obsahovky, měli jsme maximum možných informací a podnětů, jaké jsme mohli mít. Sem patří velká poklona všem zúčastněným. Petr byl jen průvodcem a designérem metod, které daly každému možnost se zasloužit o vyřešení spousty problémů hned na místě nebo do 3 měsíců od tohoto soustředění.

“Petrova pomoc byla neocenitelná. Nejenže nám dal nástroje, kterými jsme dokázali formulovat to, co jsme cítili, ale navíc mě držel dostatečně na uzdě. Myslím, že pokud kdokoli pořádá podobnou akci, měl by vedení někoho nestranného zvážit. Pro nás byl Kaprál startem úplně nové éry.”

Martin Brablec, Obsahová Agentura

“Kaprálův Mlýn je pro mě dodnes obrovským hnacím motorem a nezměrnou inspirací. Přijde mi, že jsem jen rozdal pár papírů, fixů a občas něco prohodil. A Obsahovka jela jak parní válec dál, do 4 měsíců od první Kaprálu měla všechny interní procesy zlepšené a splněné a začali jsme plánovat další turnus.”

Petr Rubáček, REMEMBERSHIP_

Přijíždí Martin a kreativní koncept

V neděli zbýval na programu jediný bod. Představení kreativních konceptů týmu & možných odpovědí na naše Focus Question s následnou diskuzi nad návrhy. Přivezli jsme koncept jasný jak facka. Šikovní psavci začínají vždy prázdným listem. Od dob psacích strojů se toho hodně změnilo, ale začátek je pořád stejný. Prázdný list. Prázdný Google dokument, abychom byli přesní.

  • Klienti Obsahové agentury se takřka vždy setkávají s výstupy v prostředí Google dokumentů. Práce a texty prochází revizemi, novými návrhy, a mraky komentářů.
  • Obsahovce záleží na tom, aby klienti věděli, kdo pro něj píše. Anonymní zvířátka v Google Docs mění za osobní přístup.

Všichni se chtějí znát a mluvit spolu - prahnou po společné práci. Takže jména, skuteční lidé, reálné psaní… vzájemná interakce s klientem!

Stojíme před cílem

Koncept, který jsme přivezli na Kaprálův mlýn, nabíral na síle postupně, jak jsme poznávali každou silnou individualitu a týmového ducha téhle agentury. Bavili jsme se o skutečných problémech a potřebách tak, abychom mohli z odborníků na texty vydolovat, kým opravdu jsou, co chtějí a jakou mají touhu si za tím jít. A věříme, že náš koncept jim dokázal dodat důvěru a hlavně kýžený sebevědomý obraz navenek. Společně docházíme k názoru, že přesně tohle je Obsahovka. Každý člen týmu, který píše a komunikuje s klienty osobně. Klient zná svého copíka - ne bandu obchoďáků. A proto nový vizuální styl Obsahovky s klienty komunikuje skrze ně samotné. Do vizuálního stylu se také promítá prostředí, ve kterém klienti Obsahovky práci revidují - Google Docs. Takže kurzor, vlaječka a editovatelné sdělení přímo v logu. To je celé, jednotné logo nepotřebujeme – naopak chceme aby do něj mohl každý promítnout svou kreativitu, něco ze sebe. Celý tým je nadšený, konečně vidí nějaký „hmatatelný“ výstup desítek hodin, stovky popsaných lístečků a tisícovek korun. Ty post-ity totiž nejsou vůbec levné.

Nová podoba loga

Představení výsledků

Koncept musíme pořádně rozpracovat, a tak se vydáváme na další část cesty, měřící přesně 146 hodin. Rozpracováváme identitu, vše zanášíme do logomanuálu.

„Od prvního slidu prezentace jsem nadšený. Ta společná práce, Jobs, Pains, Gains a všechny ostatní metody měly vážně smysl. V tomhle konceptu nás vidím, TO je Obsahovka. Vážím si toho, že kluci přivezli i záložní koncept, ale tohle je přesně ono, ten druhý koncept s dveřmi mohli nechat za dveřmi. :)“

Martin K.

Teď to ještě hodit na web

Po definování základních zákonitostí nové identity přichází na řadu web. Na chvíli se objevují opět lehce skeptické obavy. Jak identitu promítneme do webu? Dáme tomu pořádnou péči a s designéry přetavujeme pohyblivý a hravý koncept do webu. Je to tam, koukněte.

Velký dík Martinovi Brablecovi za to, že dal na nás, a pro realizaci si vybral Breezy. Web, který jsme navrhli, totiž nebyl ani zdaleka podobný žádné šabloně wordpressu. Je plný animací a interaktivních prvků, sdělení v záhlaví se mění podle toho, v jaké části stránky jste. A homepage? Tam najdete příběh Obsahovky, který si může díky technologickému řešení Breezy měnit každý den sama. Pokaždé tam tak možná najdete něco nového. I 404 důvodů stojí za to. Breezy to zvládlo, a za to jim patří velký. Za 2 měsíce byl web na světě přesně tak, jak jsme nadesignovali a vymysleli. Animace jsou plynulé a web balancuje na hraně hravosti a minimalismu. Máme velkou radost, když o pár měsíců později web Obsahové agentury vyhrává 2. místo v prestižní soutěži webů WebTop100.

“Chtěli jsme novou identitu a web, dostali jsme něco mnohem lepšího. Nový způsob přemýšlení, nové obzory a vůbec vylepšenou celou firmu. To, že to celé dobře vypadá, je tak vlastně jen bonus. Celý proces jsme si hrozně užili a nikdy bych nevěřil, že to může fungovat tak dobře.”

Martin

Slavíme společně

Slavíme a víme, že díky odvaze a otevřenosti tažného koně Obsahové agentury Martina Brablece, nadšení a důvěře celého jeho týmu máme za sebou jednu z našich nejlepších spoluprací. Ovlivnila naše směřování a pomohla superrychlému růstu této našlapané firmy. Našli jsme ale taky nové přátelé snad na celý život, které máme obrovsky rádi. Martin, Petra, Martina, další Martin, Vojta, Kuba, Jana, Katka, Eva a dva Honzové (máme tady jen ty, kteří s námi absolvovali celý proces. Obsahovka se ale od té doby zdvojnásobila). Se všemi jsme toho prožili spoustu a není divu, že teď tvoříme sehraný a úderný tým. Díky tomu otevíráme designthinkingové spolupráce s lepším tahem na branku, protože máme parťáka v obsahovém marketingu, kterému věříme. Společně jsme tak navrhovali třeba první robo-advisory platformu v Česku nebo pomáháme nevidomým s jejich start-upem. Design je zkrátka nikdy nekončící cesta poznání a objevování. 

Credits:
Martin, Petra, Martina, další Martin, Vojta, Kuba, Jana, Katka, Eva a dva Honzové - tým Obsahové Agentury. 

Design je cesta. Když je příliš obtížná, abyste ji šli sami, nebo ji chcete jít s námi po boku, ozvěte se nám na petr@remembership.cz.