Prozkoumejte naši práci

Případová studie

Jak jsme vyvedli datovou firmu z labyrintu a sjednotili 4 produkty pod jednu značku

30 nadšených lidí, největší čeští e-commerce hráči jako zákazníci, 4 plně autonomní nástroje. A k tomu jedna výzva, dostat to všechno pod jednu značku – Dataweps. Teď vám představíme cestu labyrintem, těžké překážky a samozřejmě výsledek. Bod po bodu.

Jak to všechno začalo?

Dataweps je brněnská datová firma. Vyvíjí nástroje, které pomáhají analyzovat chování konkurence i zákazníků a podle toho správně nastavovat reklamy, výkonnostní marketing ale i cenovou strategii a produktové portfolio. Na trhu jsou přes 10 let.

Logo a vizuální identita krát 4.

Jenda se v 2017 stal novou posilou Datawepsu, dostal na starosti marketing a zrovna v té době naráží na naši práci pro Obsahovou agenturu, kterou podle jeho slov “se zájmem právě dočetl a proces, ve který věříme věří i on“.

Problém

Vyřešit nejednotnou komunikaci 4 produktů. Každý má celou komunikaci oddělenou a zákazníci často ani nevědí, že všechny jsou od Datawepsu. Chceme sjednotit komunikaci všech produktů pod jednu značku – Dataweps. Navrhnout novou vizuální identitu, logo a web, zastřešující všechny produkty.

"Za veľké plus považujem to, že sa pri vytváraní brandu brali do úvahy pripomienky všetkých členov firmy. Myslím si, že nás to všetkých obohatilo a spoločne sme sa zhodli na ceste, ktorou sa chceme vydať."

Paulína Kosturáková, Data Analyst

Navržený postup

Dataweps stojí před velkým krokem a my jej chceme udělat co nejpečlivěji a nejsvědomitěji. Navrhujeme proces zahrnující Úvodní workshop nutný pro poznání, sladění se s celým týmem a nadefinování správných Focus Questions.

Následuje tvorba kreativního konceptu s finalizací loga a vizuální identity. Web bude následovat. Ještě před startem se chceme potkat s širším vedením firmy a sladit si očekávání, mít jistotu, že víme kam chceme jít a jsme v tom jednotní. Pro takový mezikrok máme neformální institut Předworkshopového kafe.

To nám stačí, proces máme nadesignovaný. Můžeme se pustit do práce.

"Proces, který Remembership využívá, přispěl nejen k zapojení skoro celé firmy do tvorby nového brandingu a tak i k lepšímu přijetí nové značky. Pomohl nám také zase o něco lépe pochopit, co děláme a jak to chceme komunikovat."

Jenda Perla, Marketing Manager

Cesta k výsledku

Den první

Před tím, než se zavřeme se všemi členy týmu Datawepsu na pár hodin do jedné místnosti, máme v plánu projít očekávání a seznámit se s nejužším vedením firmy. Pro spolupráci je důvěra velmi důležitá a zdaleka to není jen důvěra člověka, který s vámi domlouvá byznys a podmínky. Potřebujeme být na palubě všichni.

Seznamujeme se, představujeme navzájem a probíráme největší výzvy, které nás čekají. Procházíme společně program dne následujícího - tedy den Úvodního workshopu. Ujišťujeme se, že všichni všemu rozumí a chápou význam zítřejšího dne. Ladíme detaily.

Den druhý

Všichni známe Sheldona z Velkého třesku. Při představě workshopu s lidmi jemu podobnými se nám žaludek. Ano, jsou to IT lidi, ze kterých máme takový respekt, několikrát jsme si ověřili, že jsou nejskeptičtější vůči kolektivní kreativitě a metodám, které používáme.

O pár hodin později se obavám na začátku smějeme. Tým Datawepsu je skvělý a nadšený do toho, co dělají. Je to ale taky velmi náročný tým, který nám nedá nic zadarmo. První hodiny předznamenávají, že to bude velmi intenzivní a že budeme často chodit do hloubky. A z toho máme největší radost, protože jedině tak budeme moct navrhnout koncept, který bude Datawepsu a všem těm lidem sedět.

“Na každém workshopu musíte lidi navnímat, některé si i otipujete - s každým musíte pracovat jinak abyste z něj dostal skutečně jeho pocity a jeho vlastní slova, je třeba se na každého naladit. Jedno z největších překvapení, které na workshopech zjišťuji je, že člověk, kterého jsem si otipoval jako největšího odpůrce designu, navštěvuje bienále grafického designu. To mě potěšilo.”

Petr Rubáček, REMEMBERSHIP_

DESIGN ZADÁNÍ

Focus Questions

Po části workshopu – mapování a analýze co značka dělá, jaké jsou její benefity ale i bariéry a bolístky se vrháme na definování potřeb Datawepsu.

Chtějí logo a vizuální identitu, ale co skutečně potřebují? Logo a vizuální identita není PROČ. Abychom mohli odvést dobrou práci, chceme vědět jaké business cíle mají, jaké jsou jejich největší problémy a potřeby. Design je totiž o řešení problémů, zdaleka ne jen o výstupech.

Metodou Focus Questions na workshopech mapujeme, co týmy opravdu potřebují, jaké jsou jejich cíle a vize. Touto metodou také potvrzujeme zadání. Zda je správné a jestli může být skutečně řešením definovaných problémů a potřeb.

Z naší zkušenosti už víme, jak říct klientovi, že není dobré utrácet peníze za TV spoty, když nemá ten nejlepší produkt, jaký může mít a že by měl své zdroje nejdříve dát do produktu. Je to právě definováním Focus Questions a hledáním odpovědí na ně. Pokud se Focus Question týká produktu a ovlivňování chování lidí, je TV spot k ničemu.

Dataweps je velký tým, proto na FQ přicházíme v tzv. mikrotýmech. Celý tým rozdělíme na menší týmy a společně hledáme správné otázky. Každý tým si našel vlastní prostor a soustředí se na to podstatné. Jeden tým se nám však ztratil v kuřárně – poučení pro příště . :)

Následně každý tým prezentuje své otázky, ty vypisujeme už ve velkém kruhu a snažíme se najít společné znaky pro složení společných 2-3 otázek. Potvrzuje se naše předtucha o intenzivni a náročné spolupráci.

Při definování společných otázek extrémně záleží na každém slovu aby vystihovalo co všichni chtějí, společný záměr a aby ani jedno písmenko nešlo proti pocitům někoho v týmu. To se ukazuje jako obtížné a debaty neberou konce. Rozhodujeme se proto udělat pauzu a na vše se podívat o pár dní později znovu a s odstupem.

Máme Focus Question a už teď víme, že vítězství bude společné.

Potkáváme se o týden později a sestavování společné FQ nám jde. O 3 hodiny později ji máme. Vypadá takto:

Jak bychom mohli zvyšovat DATOVOU GRAMOTNOST firem, aby pochopily PŘIDANOU HODNOTU nástrojů DATAWEPSu, nadchly se pro ně , a ty se pro ně tak staly nepostradatelnými v jejich rozhodování?*

Ceska k výsledku

Následují interní brainstormingy u nás ve studiu. Zjišťujeme, že vizualizovat data je docela oříšek. Focus Question máme napsanou na zdi a koukáme na ní pár dní.

Naše největší výzvy jsou:

  1. Naši klienti jsou ředitelé výkonostního marketingu a CEOs předních českých ale i zahraničních e-shopů. Dělají často velká rozhodnutí a mají k dispozici velké marketingové budgety a potřebují aby za ně získali co nejvíce. Musí dělat kvalifikovaná a dobrá rozhodnutí. S rozhodováním jim dokážeme pomoci. Naše nástroje mohou změnit jejich podnikání v data-driven podnikání. Musíme je přesvědčit, že naše nástroje jim pomůžou se lépe orientovat, dělatlepší rozhodnutí.
     
  2. Chceme aby se pro naše nástroje naši zákazníci nadchli (i když data jsou pro ně často neprobádané území) a používali je pro své podnikání, založené na datech. Chceme jim usnadnit podnikáni. To vše musí být z naší komunikace jasné.
     
  3. Sjednotit roztříštěnou komunikaci nástrojů Datawepsu pod značku Dataweps. Chceme silnou značku, která má produkty na různé cíle ale všechny spojuje jedna touha: pomáhat firmám v rozhodování na základě dat.

Po hodinách průzkumů a společných brainstormingů to vypadá, že máme nadějný směr, který by mohl být odpovědí na nastavené potřeby a problémy.

Jak to uděláme?

Ukážeme našim zákazníkům cestu z datového labyrintu ven. Metrik, které se musí posuzovat je totiž opravdu hodně. Stejně to tak to je s daty. Navíc je velmi těžké poznat, kdo vám nabízí tzv. mrtvá data a kdo živé data. Nejsme žádní fušeři, a proto chceme být tím, koho si naši klienti zvolí abychom je vyvedli ze tmy.

Na workshopu zazněl dokonce výraz „datová rakovina”, ten se nám moc líbil. Bylo to v kontextu firem, které říkají, že umí také těžit data, ale jsou to právě data, která někde posbírali a sami neví, jestli jsou relevantní a aktuální. A proto chceme být tím, kdo je z těchto temných vod vyvede.

Takže labyrint, tma, neprobádané hlubiny. Tak si představujeme svět dat, ve kterých se Dataweps umí zorientovat a sesbírat to nejcennější a následně doručit doporučení či výstupy pro řízení e-commerce.

Vypadá to, že náš koncept bude korespondovat s jednou z našich nejoblíbenějších her pro smartphony, kterou vyvinulo studio USTWO – Monument Valley. Povinně hraní této hry zahrnujeme do brainstormingů a vývoje našeho konceptu.

Kreativita se musí rozvíjet. A to nejen digitální cestou, a tak nám kurýr doručuje i fyzické hlavolamy. Máme kreativní koncept!

Jedeme do Brna ukázat, jak by mohl vypadat Dataweps, který si všichni přejí.

Koncept

Prezentace kreativního konceptu

V horkém letním dni se scházíme opět s celým týmem Datawepsu, abychom nastínili naše plány a uvažování, jak bychom mohl odpovědět na nastavenou Focus Question. Týmu rozdáváme 3 velké hlavolamy a po prvotním šoku necháváme tým chvíli vyblbnout.

Když si všichni dohrají, máme jejich pozornost a nadšení. (jedna z věcí, kterou chtějí aby měli i zákazníci. máme to zadefinované ve Focus Question a třeba Honza Mayer to zdůrazňoval velmi často, že chce aby lidi jejich nástroje nadchly).

A přesně o tomto je kreativní koncept, který pro Dataweps máme a věříme, že dokáže sdělit všechny důležité hodnoty z našich otázek. Směr, jakým bychom se chtěli vydat je datový labyrint, z kterého umí Dataweps klienty vyvést za světlem. Za jasným rozhodováním.

Následuje ohromná debata, která se ale točí spíš kolem slova JAK než JESTLI. Celý tým je hodně překvapen a všichni s nastavenou cestou souhlasí. Bavíme se o detailech, o barevnostech, o směrech labyrintů, o tvarech nástrojů atd.

"Remembership je určitě nejlepší kreativní agentura, se kterou jsem kdy spolupracoval. Povedlo se jim zmáčknout nás jak citrón a to nejlepší, co z nás vyždímali, přetavili do skvělého brandu, za kterým si každý z nás hrdě stojí."

Honza Mayer, CEO

Po společné debatě víme tohle:

Kreativní koncept Datawepsu je o vyvedení klientů z labyrintu dat, ukázání cesty a nástinu jasnějších rozhodování. Ukazujeme cestu labyrintem linkou, která v určitém bodě vždy projde objektem (jedním z našich produktů) a vše se projasní, protože naše produkty vám dají možnost zazářit. Cesta s nástroji Datawepsu je jasná a zřetelná, nejsou v ní žádná temná místa.

A ještě jedna věc. Jenda má v době prezentace konceptu narozeniny, a tak od nás dostává první aplikaci nového konceptu. Narozeninový poukaz.

Výsledek

Máme hlavní logo Datawepsu a pod něj spadají další sub-značky produktů. Každý produkt má svůj vlastní piktogram, kterým také prochází žlutá linka. Každý produkt má i svůj vlastní labyrint. Jestli hádáte, že to zní jako hodně práce, tak jste uhodli. Po 263 hodinách máme celý koncept navržený a zfinalizovaný. Labyrinty a tvary jednotlivých produktů prošly od první skici 9 iteracemi.

WEB

Jenda původně zamýšlel, že web dělat nebudeme, nakonec se ale rozhodl nás přizvat, protože věděl, že by byla velká škoda kdyby se koncept na webu neprojevil v co největší možné míře. A tak jsme se pustili i do webu.

Co dál?

Po finalizaci s Datawepsem spolupracujeme na rozvoji jejich identity a pomáháme jim být co nejlépe vidět v rámci nastaveného konceptu. Také přidáváme další produkt Diviso, design pro veletrhy nebo tapety na počítače.

Credits:
Jenda Perla, Tým Datawepsu, Jakub Kadeřávek (programování a kódování webu), Martin Kozák (REMEMBERSHIP_), Petr Rubáček (REMEMBERSHIP_)

Design je cesta. Když je příliš obtížná, abyste ji šli sami, nebo ji chcete jít s námi po boku, ozvěte se nám na petr@remembership.cz.