Dlouhý report ze srdce Design Thinkingu

Poslední květnový týden strávil náš Petr v Amsterdamu, kde byl součástí intenzivní třídenní akce Global Summit, což bylo setkání komunity designérů s cílem hledat odpovědi na hlavní otázky summitu: Je třeba inovovat Design Thinking? Kam se posouvá role designérů? Jaký je význam designu ve velkých firmách? Tady je jeho report ze země tulipánů, vody & design thinkingu.

Vyjasněme si hned na začátek jednu věc. 
Design a Design Thinking = jedna a ta samá věc. Design je disciplína a Design Thinking je jak ji dělat,
jak nad ní přemýšlet a implementovat ji.
Je to stejné jako běh a běhat zdravě.

Pořádáno Design@Business.

Summit byl pro mě jednou z nejinspirativnějších akcí za poslední 2 roky. Každý moment byl tak fascinující, že jsem v sobě cítil elektrizující pocit obří zvědavosti, který mi dovolil se úplně odstřihnout od každodenních trablů a emailů, které řeším často od rána do večera a mohl jsem se maximálně soustředit jen na tady a teď.

175 lidí z 18 zemí světa. Jdeme na to.

Den první — Outside in

První den se odehrával v Design Thinking Centre, což pro mě samotného bylo milé překvapení. Design Thinking Centre je tělocvična, která je uzpůsobena pro workshopy a experimenty. Obří plně mobilní stěny s popisovacími tabulemi, bezedné skřínky plné post-itů a všudypřítomné citáty podporující zvídavost
a pro-lidský přístup (též pro zákaznický, nebo Human Centered).

Prostředí je hodně důležité a tady jsem si opět potvrdil, že hraje až klíčovou roli. Když mluvím o prostředí, tak ale v žádném případě ne o skluzavkách a vířivkách — nýbrž o otevřeném, příjemném a flexibilním prostoru, kde má každý svoje místo, ale můžete pracovat i v týmech a nerušit se navzájem. Lidé zde mají
k sobě blízko a nejsou rozdělení po odděleních.

Thinking and acting beyond silos: Overcoming team barriers and encouraging people to see the big picture instead of fighting over resources is a continuous challenge. Transforming reward systems inside organizations might be one step. Coming together for the greater good, and wanting to align even across companies is another one to drive the movement forward. 

Maren Christin Mueller

Do prostředí spadá ještě jedna myšlenka, kterou si odnáším z Holandska a to, že v některých korporacích zrušili individuální benefity, protože ty jednoduše zabíjejí jeden ze základních aspektů Design Thinkingu
a tím je spolupráce, ne válčení mezi odděleními, kopání sám za sebe a za svá čísla.

První cvičení — Outside in

Po úvodním proslovu průvodce celým summitem Maartenem Rinckerem (Philips Innovation Leadr),
který stojí za CoCreate týmem Philipsu, jsme byli rozděleni do týmů, ve kterých jsme diskutovali o aktuálních problémech Design Thinkingu, jeho vývoji ale především o výzvách, které na Design Thinking čekají. (What challenges are out there for Design Thinking)
První cvičení máme za sebou. Ponořili jsme se z venku dovnitř, outside in. V týmech po 10 jsme dávali dohromady, co vše bychom mohli s naším přístupem posunout vpřed, co změnit.

Můj tým dal dohromady tyto výzvy:

  • Imigrační diskuze (Refugee Issue)

  • Mobilita
  • Životní prostředí
  • Samota
  • Neustále se rozevírající nůžky mezi chudými a bohatými
  • Bezpečnost
  • Změna vzdělávacího systému dle Design Thinkingu
Ano, jsou hodně vágní a velmi široké. Máme celé tři dny na to, abychom z nich udělali 4 hlavní výzvy jako výstup našeho summitu — to, že nejsou na začátku dokonalé, je tedy naprosto v pořádku.

Za celý summit jsem objevil jednu jedinou chybičku, pořadatelům a facilitátorům (experti, kteří vedou daný workshop nebo cvičení) jsem ji odpustil, protože jinak bylo vše nadpozemsky dobré a navíc jsem za tento poznatek vděčný, že si ho můžu přinést do REMEMBERSHIP_ a předat i vám.

Když nás Maarten poslal do týmů abychom diskutovali naše názory na designthinking a pomocí brainstormingu se jich pokusili zaznamenat co nejvíce, pocítil jsem absenci check-inu — nějakého sladění se s ostatními v týmu, než se pustíme do práce. Naše facilitátorka Colette (Philips) to měla místy hodně těžké, protože se diskuze rozvíjela velmi neřízeně, ale nakonec jsme to zvládli v pohodě. Byli jsme ale tým plný designérů a tak si kladu otázku, jak by to vypadalo bez sladění u jiné skupiny.
Bez jakéhokoliv byť i minimálního kamínku důvěry nebo sladění se spolupracovat efektivně nedá (check-in, ale i jiné metody pomáhají prorazit první ledy a sladit se) a tak si zapisuji za uši, nikdy jej nevypouštět, ať už to bude těžké (třeba časově) všelijak, vždy musí být.

Keynote Talk #1: Červený kříž

Maarten van Aalst & Fleur van Monasso / Červený kříž

První talk dne byl od Červeného kříže a jejich klimatického centra. 
Zapsal jsem si pár bodů:
  • Maarten & Fleur mluvili o nepředvídatelných katastrofách a jak jim čelit.
  • Na toto téma jsme si mohli vyzkoušet i simulaci 30 let - jak bychom zvládli plánovat investice do nepředvídatelného. 
    Na tuto hru můžete kouknout zde.

Pár čísel z Červeného kříže:

  • 306 000 000 000 000 $ stály v roce 2017 přírodní katastrofy USA
  • 20 000 000 000 000 € stály v roce 2002 povodně ve Střední Evropě

Keynote Talk #2: AI

by Anna Koivuniemi Mckinsey & Company

Anna je partnerem v McKinsey a v oboru se pohybuje přes 20 let, takže jsem se na její talk a zkušenosti velmi těšil.

Tady jsou nejzajímavější a pro mě nejdůležitější body toho, co nám božská Anna za 60 minut předala ve svém talku nazvaném Jak změní umělá inteligence (AI) budoucnost práce? (How AI will change the future of work?)
  • Anna je jedním ze 7 důvodů (7 hlavních speakrů) proč jsem za tuto konferenci popsal 2 celé sešity. Vychrlila na nás tolik zajímavých čísel, že jsem nestíhal.
     
  • Umělá inteligence si nevystačí kompletně sama a nezapříčíní, že budeme bez práce
     
  • Francie 2011: 5 000 lidí přišlo o práci v důsledku internetového byznysu, jejich práci zastal
    internet, 1 400 000 lidí našlo práci v internetovém byznysu — > a stejné to dle Anny bude i s AI
     
  • Empatie a zvídavost — jsou vlastnosti, které strojům chybí a budou chybět. Stroje jsou extrémně dobré v predikci, ale potřebují nejdřív definovat co mají sledovat. A na to budeme potřebovat designéry a jejich budoucnost je především tady. I stroje budou potřebovat lidi. #dontpanic
     
  • Jedním z principů, kterými se musí každý CEO v AI tématu zabývat, a co taky potřebují mít stroj nadefinované — > je vize, a tu nejlépe umí dát dohromady zatím pořád jen člověk.
     
  • Dalším z principů je trust machines. V některých úlohách bude umělá inteligence perfektní (už je) a my jí budeme muset věřit, nedůvěra v ni je stejně nebezpečná jako někteří konspirátoři tvrdí, že důvěra v ni.

Keynote Talk #3: Redesigning Government

Marco Steinberg / Snowcone & Haystack

Marco Steinberg byl další hvězdný speaker. Marco učil na Harvard Design School a pomáhal finskému premiérovi redesignovat jejich rozhodovací systém. Marco se zamýšlí nad otázkou “Jak vlády mohou čelit změnám, kterými společnost prochází?” Body z jeho talku, který bych naordinoval každému politikovi povinně a hned 2x:
  • “Prototyping is new planning” Marco věří, že i vláda by měla svá rozhodnutí prototypovat a zkoušet.
     
  • “Engagement ≠ Making decisions” zapojení lidí neznamená nechat je dělat rozhodnutí, zapojení lidí znamená definovat s nimi jejich potřeby — > Jedno 100 tisícové město ve Finsku Marca požádalo, aby jim pomohl s představením plánu obyvatelům, protože když jej interpretovali radní sami nedopadlo to dobře. Mysleli si, že Marcův tým udělá super prezentaci a pořádně vylepší jejich plán, především aby byl “sexy”. Jenže Marcův tým, dle jeho vize “Prototyping is new planning” udělal sérii workshopů a bavil se přímo s obyvateli o plánech města a přímo s nimi naprototypoval nový plán, ten pak iteroval s větším vzorkem obyvatel až vznikl plán, který všichni přijali a fungoval perfektně. Tedy dát lidem moc a možnost něco ovlivnit netkví tak úplně v hlasování a dělání rozhodnutí, ale v jejich samotných definicích, definování potřeb atd., a to je třeba dělat společně.
     
  • Je vládnutí věcí logiky & ideologie? — — > jenže co se stane, když logika je zastaralá? (nebo ideologie, koukněte tady)
     
  • Diskutujeme o tom, jak důležité je experimentovat a jak zásadní je dle nových informací re-definovat svá rozhodnutí a plány. V byznyse to dokážeme dělat takřka na denní/týdenní bázi tyhle změny když cítíme, že jsou třeba ale v politice je nikomu neodpouštíme. Měli bychom se zamyslet nad tím, co je pro nás důležitější jestli rigidní politik, který nikdy nezmění svůj pohled na danou problematiku - nebo ten, který umí pracovat s informacemi a dle toho točí kormidlem - v politice za toto často chceme politikovu hlavu ale je to správné?
     

Den druhý — Rozličné perspektivy

Druhý den měl být o hlubokém ponoru, o rozdílných úhlech pohledů. A taky jsme se přesunuli do Philips Centre, což je ústředí Philips pro celý svět. Mimo jiné v tomhle zajímavém “baráku” najdete studio o 170 designérech. Sídlí zde i speciální design thinking jednotka celé firmy — The Cocreate team. Cocreate tým, jehož jeden z šéfů moderoval celý summit, pomáhá Philipsu nacházet přidané hodnoty a definovat potřeby jejich zákazníků tak, aby vše, co Philips dělá naplňovalo vizi firmy —zlepšovat lidem život.

K Philipsu se ještě dostaneme. Pojďme na první talk dne.

Philips Centre Amsterdam

Keynote Talk #4: De-mýtizace Design Thinkingu,
pohled do minulosti a na možnou budoucnost

Alexander Grots

"De-mystifying Design Thinking, a look at the past and the possible future"
Alexander Grots

Den druhý byl v podstatně lépe klimatizovaných prostorách, ale po vkročení do budovy jsme ji už z bezpečnostních důvodů nemohli opustit až do konce dne, ve vyprahlém Amsterdamu to ale znělo jako plán na přežití.

Alexander, další speaker — byl pro mě hvězda programu. Alexander 6 let vedl IDEO v Mnichově a sdílel nám příběhy otců zakladatelů. IDEO v čele s Timem Brownem a Davidem Kelleym byli jedni z prvních, kteří se zasloužili o povědomí Design Thinkingu takovým způsobem, až je svět začal brát jako jedny z lídrů tohoto přístupu. Nutno říct, že zaslouženě.
Alexanderův talk měl hlavní téma a to, že Design Thinking je vlastně normální přístup k řešení problémů či posouvání lidí. Alexander mluvil o tom, jak v IDEO s Design Thinking začínali/nezačínali, protože to pro ně byl naprosto přirozený přístup, kde byla nejdůležitější kultura.
Alex právě často provokoval, proboha zda je TO KOUZLO Design Thinking, ale vždy se k němu pak vrátil. Značkoval ho ale nejméně ze všech speakrů, přitom bylo znát, že ze všech speakrů má s implementování design thinkingu do byznysů největší zkušenosti. Přiznávám, trochu mi udělal díru do hlavy ale byl skvělý, naprosto.

Co je Design Thinking podle Alexe:

  • rozvíjení lidí, design thinking proces by se měl konzultovat i s HR oddělením a měl by se především brát jako investice do lidí. Lidé jsou po projektech, které byly design-driven dle Alexe lepší protože se naučili správný přístup k řešení problémů.
     
  • lidi vs. produkty? lidi.
     
  • na začátku celého reportu jsem zmiňoval význam prostředí — Alex to shrnul i ve své přednášce,
    že kultura a prostředí jsou extrémně důležité

     
  • znovu-otevírání dvěří — jako designéři otevíráme dveře, učíme lidi objevovat, naslouchat a zažehávat jiskry v jejich kreativním myšlení — > to vše jsme už jednou uměli — v dětství — jako designéři se snažíme dostat lidi tam, kde už jednou byli
     
  • invest in your people — then you get better what you hired for them
     
  • Alex zopakoval starou pravdu — zapojte všechny majitele, akcionáře, decision makery, stakeholdery — pokud je nezapojíte do procesu, budou se na vás vždy dívat jen z pohledu metrik a čísel ať už jste agentura nebo interní člověk
Alexovy myšlenky a pohledy pro mě byly jedny z těch, které ve mě nejvíc rezonovaly a odnáším si z nich spoustu věcí pro náš další vývoj. Design Thinking nelze zkrátit na metody a proces, je to přístup k řešení problémů a jejich objevování, zkoumání a následné změně k lepšímu zážitku, zkušenosti.
"We should not make packages from design-thinking — We engage people to be creative again."
Alexander Grots
Po super talku Alexe následovaly praktické části. Rozdělili jsme se na polovinu a šli jsme na workshopy. Každý jsme si mohli vybrat 2 ze 4. Já jsem si vybral jeden o změnách dle Theory U, a jeden o designu ve velkých firmách — Leading Design — Thinking, Doing, Being.

Leading Design — Thinking, Doing, Being

Prof. Philipp Thesen & Prof. Jan-Erik Baars

Pánové se zabývají prostředím ve velkých korporacích a jak moc umožňují designové procesy, jak moc dávají možnost designérům pracovat i na strategických věcech.

  • Níže je škála, na které lze hodnotit jak moc je firma otevřená vůči designu aby byla design-led, tedy vedena designovými procesy a hodnotami a jako roli v ní může/nemůže mít designér. Není v mých silách to vše tady shrnout, koho to zajímá tady jsou zdroje od skvělého Jana. Předchází tomu model The Design Ladder.
"Making a culture which is design leading will save your company."
Prof. Philipp Thesen

Takhle to vypadá, když pro design nemáte správné prostředí. Jak to vypadá, když správné prostředí máte by vám mohl vyprávět Sean Carney z Philipsu, o tom se dočtete níže.

Po této části následovala už jen panelová diskuze na téma “Co inovovat v Design Thinkingu.” Panelu se účastnili Ulrich Weinberg (ředitel School of Design Thinking HPI in Potsdam), Joy Mountford (Ford) a Walter Baets (emeritní profesor University of Cape Town).
Za zmínku stojí moment, kdy se diskuze stočila ke Stevu Jobsovi. Z publika na odborníky šla otázka, jak do design-thinkingu zapadá Apple, když kolují mýty o tom, že to byly všechno geniální nápady jednoho génia (zaznělo z publika). Slovo si vzala Joy, která v Applu pracovala v Human Interface oddělení, které vyvíjelo prototypy Quicktime a řekla, že za produkty a geniálními nápady Steva Jobse byla neuvěřitelná hromada talentovaných lidí a že to rozhodně nelze zevšeobecnit na nápady přes noc.
Po této diskuzi už byla jen party v Design Thinking Centre a o té není co rozepisovat, pojďme na poslední den.

Den třetí —Inovacím naproti

Třetí a poslední den otevřela snídaně. Zahraniční konference jsou jiné především v tom, jak všichni účastníci využívají čas k networkingu. Nás z malých firmiček bylo na této konferenci opravdu málo a tak to byly hodně zajímavé přátelství, které vznikaly. TomTom, Danfoss, Philips, Viesmann ti všichni mají designové nebo design thinkingové oddělení a jejich šéfové nebo lead designéři tam byli se mnou
a prohodili pár slov. Obrovská inspirace.

Keynote Talk #5: Jak Cocreate pomáhá Philipsu vytvářet hodnoty

Sean Carney, Chief Design Officer Philips

Jestli se mám přiznat tak teď a tady. Snažím se sledovat svět byznysu i Design Thinkingu poměrně hodně intenzivně, ale co mi uniklo je to, co jsem v Amsterdamu sledoval s otevřenou pusou. Dalším speakrem byl totiž Sean Carney, který měl ve Philipsu pozici Chief Design Officer. No dobře, znám samozřejmě firmy, které takovou pozici mají, ale je to spojené především s produktovým designem nikoliv s hledáním zákaznických cest, testování a tak vůbec o Design Thinkingu jako v nejširším spektru.

Možná si řeknete, co je na tom. Ale taková pozice znamená, že ten člověk je v boardu, tedy v předsednictvu celé firmy často, tedy v tom nejvyšším hierarchickém postavení firmy. Philips a jiné firmy tam takového člověka mají aby jim pomáhal s rozhodováními, které budou mít ve středu zákazníka či člověka a ne jen čísla.

Hned po návratu jsem si o tom začal číst a narazil jsem na jeden super článek, který tuto potřebu vysvětluje a je taky podobně velké firmy. Článek má navíc super název — Každá firma je Design firma.

Sean se rozpovídal o velké změně ve Philipsu, která nastala, když si uvědomili, že v moderní době už světlo není takovým byznysem, který by chtěli dělat (původní byznys Philipsu) a že potřebují otočit kormidlem. Změna Philipsu byla do zdravotnictví.
Sean pak ukázal, jakou roli hraje Design Thinking (Philips tomu říká Cocreate) v jejich rozhodovacích procesech a podrobně se o tom rozpovídal a ukázal na případech velkých nemocnic ve Spojených Arabských Emirátech, které pomáhá Philips designovat, čímž nám dal detailní vhled, že design opravdu není jen pro “magory do post-itů”, ale to snad je jasné už i z předchozích řádků.

Sean Carney, CDO @Philips

Důležité shrnutí:

Philips má oddělení design thinkingu a říká mu Cocreate. Tento tým pomáhá Philipsu nacházet hodnoty a definovat potřeby jejich zákazníků. Jedním z lead designérů je Maarten Rincker, který celou konferenci moderoval. Philips má designéra i v C-úrovni managementu, v té nejvyšší.

Keynote Talk #6: Design — Thinking ve velkých korporacích

Ulrich Weinberg, HPI

Ulrich měl taky povedený talk, jak jinak. Vybírám z něj nejpodstatnější věc a link na jeho knížku, hádám velmi zajímavou pro lidi z velkých korporací s ambicí je změnit.

Přesun z Brockhaus modelu do Network modelu

Přesun z modelu, o kterém se často píše jako o “silech v korporacích”, do flexibilnějšího modelu kde spolu lidi spolupracují napříč odděleními jelikož ty se zrušily a vytvořili se malé týmy (mikrotýmy!)

Ulrich pro svoje myšlenky uvádí i dobrý příklad, že když chcete kolektivní kolaboraci, je dobré zrušit indiviuální benefity na výplatní pásce. Potřebujete, aby vám kolos fungoval jako celek a hlavně aby se doplňoval, aby kreativita kvetla atd., a to vše individualismus a perfekcionalismus zabíjí.
Také musíme změnit paradigma, které se občas objevuje v základních školách, středních a možná i vysokých, vlastně i v životě všude — můj soused je můj největší nepřítel — — — > potřebujeme změnit na můj soused je můj nejlepší parťák, se kterým můžu spolupracovat.

4 výzvy - 4 hmatatelné výstupy summitu

Po Ulrichově přednášce jsme se znovu rozdělili do týmů a pustili se rovnou do Ideation části, tedy do hledání řešení na naše otázky, které jsme v průběhu uplynulých dní na workshopech, o kterých nebylo v mých silách tady psát dali dohromady. Tedy od začátečních otázek z prvního dne, jsme se dostali k těmto hlavním výzvám, o kterých jsme pomocí hlasování rozhodli, že nás zajímají nejvíc:
Opět jsem byl v týmu, který vedla Colette (Human Centered Innovation Lead, Philips), ale ne protože bychom zůstali ve stejných týmech jako v předchozích dnech, ale protože Colette měla na starosti otázku, která mne zajímala nejvíc:

Jak bychom mohli dokázat a přesvědčit management napříč všemi hierarchiemi (tedy až po akcionáře) o významu a přínosech Design Thinkingu?

Po nápadech jsme se pustili hned do prototypování.

Další tým v práci v Ideation části.

Po prototypech následovala prezentace a zpětná vazba od ostatních týmů. Každému týmu záleželo na tom, aby bylo pochopeno o co se snažili a jak si myslí, že by se dala daná otázka vyřešit, samozřejme ve velmi nedokonalém prezentačním módu — stihněte to za 20 minut vymyslet, naprototypovat a odprezenovat, že… Můj tým měl i hudební vsuvku — naši prezentaci jsem doprovázel ve 4 členném boybandu.

I takhle může vypadat prezentace. 

Vydržte, už jste skoro v cíli. 
Poslední Keynote Talk a budete v cíli tohohle reportu.

Keynote Talk #7: From Design-Thinking to Reinvention

Christina Taylor, Creaholic

Christina byla jedna ze super žen tohohle summitu, vzhledem k délce článku přidávám už jen pár jejich myšlenek, které mě zaujaly - stály totiž za to.
"Design should be the way we all work."
Christina Taylor

Christinin talk byl především plný pozitivní motivace a příkladů, kdy designéři jsou pro firmu nedocenitelným zdrojem v hledání a vytváření hodnot pro své zákazníky. Christina toho má za sebou spousty, koukněte na její Linkedin nebo na web Creaholicu a nebo si pořiďte její knížku o tom, že inovace nejsou náhoda.

Christininy myšlenky v mých poznámkách:

  • snažte se myslet na tzv. "quick wins" pomůžou vám v získání důvěry a kredibility
     
  • připomenutí jednoho z přikázání: Hear, Create, Deliver
     
  • potřeba inovovat bude existovat vždy - nikdy se nemůžeme zastavit, kdo se zastaví už se nepohne
     
  • CEO je také člověk
     
  • buďte dospělí a postavte se výzvám, přestaňte jen fňukat, že vás nikdo nebere vážně a že přínosu Designu nikdo nevěří - přivlastněte si prostředí a pomáhejte měnit věci, ve světě je velká potřeba změny. Vyvarujte se pasti v kleci nářků.
     
  • empatie je jednou z nejcennějších vlastností designéra
     
  • design-thinking vytváří perfektní prostředí pro vzdělávání a rozvoj
"The need of innovation will always exist but new ideas have to be carefully nurtured."
Christina Taylor
Christina také řekla jednu krásnou věc a to, že firmy jsou plné tzv. "Silent Designers" tedy tichých designérů, nebo taky neviditelných. To jsou lidi, kteří činí designová rozhodnutí (to jsou ty na základě pozorování, výzkumů, testování, prototypování a se zákazníkem uprostřed a na prvním místě) aniž by si říkali designéři - dobrá zpráva je, že jich máme na Zemi spousty. 

Christina toho řekla opravdu hodně, co bych si chtěl zapamatovat.

Shrnutí

  • 175 lidí z 18 zemí světa
  • Designéři získávají své místo v nejvyšších patrech hierarchií firem - právem
  • Design-Thinking je cesta jak posouvat a rozvíjet lidi
  • Design-Thinking otevírá dveře, ukazuje lidem co už jednou uměli a zapoměli na to
  • Objevovat hodnoty pro zákazníky, usnadňovat jim něco - je cesta značek, kterou by se měly vydat
  • Slova, které mi nejvíc rezonovala nebo se nejčastěji opakovaly: empatie, odvaha, design-thinking, leadership, lidi, změna, potřeba, engagement

Design je cesta. Když je příliš obtížná, abyste ji šli sami, nebo ji chcete jít s námi bok po boku, ozvěte se nám na petr@remembership.cz.

Zajímá vás víc novinek?

Vydejte se s námi na cestu klidně jen prostřednictvím našeho newsletteru.
Amsterdam dáme zase za rok. 

Odesláním tohoto formuláře udělujete souhlas společnosti REMEMBERSHIP, s.r.o. k zpracování vašich údajů za účelem reakce na váš dotaz. Svůj souhlas můžete kdykoliv odvolat. Více o způsobu nakládání s vašimi údaji na stránce ZOOU.